make cash

вторник, 2 август 2011 г.

Интернет бизнесът се развива с бързи темпове

Бърз ръст на потребители и не толкова бърз на приходите си отчитат водещите български интернет доставчици. Една от причините за второто е фактът, че цените на интернет достъпа у нас падат непрекъснато, най-вече заради високата конкуренция сред доставчиците, а самите телекоми планират да залагат все повече на оптичните влакна като гръбнак на мрежите си, което от своя страна иска значителни инвестиции от тяхна страна в инфраструктура.

Въпреки това на пазара в момента могат да бъдат намерени оферти за интернет достъп в рамките на 5 лв. на месец, показва проверка на "Дневник". И макар и част от различни кампании, те почти отразяват действителността у нас - високо качество на достъпа в определени райони на страната и ниски цени заради фрагментацията и все още големия брой LAN доставчици. Именно достъпът през локална мрежа е и най-търсеният у нас, показват данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).

Според него само за миналата година ръстът на интернет абонатите в България е 14% до 1.13 млн. души. Според сайта Internetworldstats.com обаче те са 3.39 млн. души, или около 47.9% от населението на България. Най-голяма част от тях - около 41.5%, използват интернет през LAN мрежи, а ADSL (предлаган само от "Виваком") е предпочитана технология за достъп от 24.25% от потребителите.

Това превръща бившия държавен телеком в най-големия интернет доставчик у нас. На трето място по брой са абонатите на мобилен интернет, които са около 18.5% от пазара. Въпреки амбициите на операторите да увеличават оптичното си присъствие ("М-Нетъурк" обещава да покрие 1 млн. домакинства до края на годината, а "Виваком" също ще инвестира 600 млн. лв. в изграждането на мрежата си) засега технологията е използвана от 1.35% от потребителите в България.

От началото на годината интересът към услугата достъп до интернет продължава да расте, коментират играчи от бранша. Така според източници на "Дневник" WiMAX операторът "Макс телеком" е успял да удвои абонатите си от началото на годината. "Броят на потребителите непрекъснато се увеличава", коментира и Николай Кичев, изпълнителен директор на "М-Нетуърк". Той обаче не поясни с колко точно.

От "Виваком" казаха, че ръст на потребителите им на интернет има, но той е по-слаб спрямо увеличението при други услуги като "мобилни услуги, тв и пакетните услуги". От компанията не уточниха колко абонати на ADSL услугата имат в момента. С цел привличане на нови клиенти обаче телекомът обяви, че дава на потребителите си двуседмичен период на тестване на интернет услугата, пише dnevnik.bg.

Що се отнася до играчите на пазара, те са с 11% повече за 2010 г., като по данни на КРС общият брой на компаниите, които предоставят услугата "достъп до интернет", е над 590. Огромна част от тях обаче са малки компании, които покриват определени квартали или малки населени места. Твърде шареният пазар обаче е предпоставка за консолидация сред играчите на него - тенденция, която се засилва през последните месеци след изкупуването на "Спектър нет" и "Мегалан" от страна на "Мобилтел", както и заявения интерес за сделки от страна на други компании като "Виваком" и blizoo.

Въпреки ръста на абонатите и повечето компании на пазара обаче статистиката на КРС показва спад на приходите от услугата "пренос на данни и достъп до интернет" с 5.1%. И докато според доклада на комисията свиването на пазара се дължи най-вече на големите приходи от дългосрочното отдаване на пасивна инфраструктура под наем, реализирани през 2009 г., то дори и с тях пазарът не би отчел ръст, коментират от регулатора.

В цифрата не влизат и предоставените пакетни услуги, които генерират над 37% от пазара. А абонатите на самостоятелна услуга "достъп до интернет" намаляват с над 7% за миналата година, обясниха още от КРС.

Няма коментари:

Публикуване на коментар